BBM3410 Kisah hari pertama aku menjejaki ke UPM.

Kisah hari pertama aku menjejaki ke UPM.

Pada hari pertama kali aku menjejaki ke UPM pada 29 Ogos 2015 merupakan detik hari pertama aku berada di sini. Pada  hari pertama tu, pelbagai perasaaan aku rasa macam rasa teruja, gembira dan rasa terpegum dengan suasana di UPM ni. Hmmm, rasa sedih pom ada sebab aku ni jenis tak suka berenggan dgn family. hahaha, tu dulu la.. masa masuk PLKN kat Kuala Kangsar Perak tu kali pertama aku beejauhan dan family. Masa tu lah selama 2 bulan aku berlajar hidup berdikari.

Ok baik, aku sambung lagi coretan ni... Pada pagi tu aku dah rasa berat hati nak bergerak ke kampus UPM. Aku kira masa dan detik untuk aku bersedia ke sana.. dalam pukul 9:00 pagi tu aku bersama mak ayah dgn bapa saudaraku bertolak dari Taman Sutera Kajang (Tempat Pok Teh aku tinggal) menuju ke UPM. Semasa perjalanan mengambil masa 20 minit tu, aku tak tau nak kata apa. Senyap je dalam kereta Pok Teh aku tu. Pelbagai perasaan dan benda yang bermain dalam fikiran aku. Mak ayah aku happy je duk cerita pastu bagi peringatan amanat supaya aku belajar rajin-rajin.

Masuk je ke pintu gerbang UPM, dalam kereta tu aku pandang sekeliling melihat suasana di kampus UPM. Masih ingat lagi aku terungkap dlm kereta tu. Seraya aku berkata "Besar jugok UPM ni". Rasa seronok dah mula menejah dah. Aku toleh kat mak akau, mak aku pom memandang senyum di sebelah tempat duduk belakang kereta tu.

Turun dari kereta tu, aku dan family aku apa lagi, tuju ke dewan la nak buat pendaftaran. Aku terus menuju ke dalam dewan putra 2 di kolej serumpun UPM sambil disapa abang dan akak senior ucap selamat datang di hadapan pintu dewan. Mereka tersenyum memandang aku, aku apa lagi balas senyuman dgn tersimpul malu. Hahahaha..

Masuk je ke dalam dewan pendaftaran tu, aku lihat ramai pelajar junior yang baru masuk sibuk dgn urusan masing2. Sedang aku tercegang kat pintu tu, ada akak fasilitator menyuruh duduk di tempat mengisi borang. Akak tu minta aku semak borang pendaftaran pelajar sebelum ke kauter untuk urusan. Sedang aku mengambil kunci, tibalah ada pelajar yang sama mendaftar duduk di sebelah aku. Pelajar lelaki. Aku mulanya nak tegur dia tapi sebab aku ni jenis tak pandai nak tegur orang walaupun duk sebelah je. Tiba-tiba dia tegur aku, "Masuk kolej 16 ni juga ke?". Aku pom balas la "haah, kolej 16 jugak."

Dia tegur aku lagi, "nama kau sape?" Aku balas "nama kau mustaqim, kau pulak nama sapa?" Katanya nama Imran. Hmmm. Terdetik 

Comments

Popular posts from this blog

BBM3410/18: Selamat Datang ke Halaman FB Saya.

BBM3410/18: Minggu 6 Tentang Resepi nasi Kerabu

BBM3410/18: Oh, Kampung Halamanku!