BBM3410/18: Kenali Seseorang Social Anxiety Disorder (SAD)

Kenali Seseorang Social Anxiety Disorder (SAD)

Assalamualaikum dan salam sejahtera. penulisan blog kali ni aku nak cerita sendikit tentang gangguan psikologi ni dalam diri seseorang. Mungkin yang membaca ni pom ada masalah ni. huhu.. pernah anda mengetahui apa penyakit ni? sememangnya ramai dalam kalangan kita akan ada penyakit ini dalam diri tapi itu pun berbeza tahap yang dihidapi mereka. 
.
Masalah ni memang payah nak buang dalam diri seseorang yang menghidapinya jika dia tidak berani melawan masalah mental ini. Jika kita biar penyakit ini menebal dalam diri, lama-kelamaan hidup kita akan terus diberlenggu dengan masalah ni seperti perasaan terlampau malu, bimbang atau takut melampau terhadap orang sekeliling. Perasaan malu memang perkara normal dan lumrah dalam diri, tapi jika terlampau malu masalah ini boleh menggangu kehidupan harian seseorang. 

Untuk memberi fahaman yang mudah tentang penyakit ini, biar aku memberi definasi apa itu penyakit Gangguan Kebimbangan Sosial ( Social Anxiety Disorder) SAD. masalah SAD. fobia sosial atau penyakit malu patologikal dalam masyarakat umum. Kita boleh kesan orang yang menhidapi masalah ini seperti rasa takut-takut bila berhadapan orang ramai, mulut tergagap bila bercakap, mengalihkan muka bila berbual. paling teruk ada yang pengsang atau pintam bila penyakit menyerang dia. 

Hmmm, rumit bukan orang yang ada penyakit ni. Jujurlah akau kata, aku memang ada serangan panik jenis ni. Tapi akau masih boleh kawal lagi dari terus menebal dalam diri. Kadang-kadang orang lain takkan faham bagaimana perasaan jika diserang SAD ni. Huh, kadang-kadang boleh rasa sesak dalam dada. Jangan kita buat main-main dengan seseorang yang mengalami masalah psikologi ni.  

Nanti aku update semula tentang ni. 

Comments

Popular posts from this blog

BBM3410/18: Selamat Datang ke Halaman FB Saya.

BBM3410/18: Minggu 6 Tentang Resepi nasi Kerabu

BBM3410/18: Oh, Kampung Halamanku!